7 tips om slim te adverteren op Facebook en Instagram

Adverteer jij al op Social Media? Bekijk deze 7 tips

Begin je met adverteren op Facebook of Instagram, of heb je al advertenties live staan? In deze blog geef ik je 7 tips om jouw campagnes op Facebook of Instagram op een slimme en effectieve manier in te zetten.

Benieuwd welke tips dat zijn? Lees dan snel verder..

 

1. Bepaal het belangrijkste doel van je campagne

Voordat je gaat adverteren is het belangrijk om te weten met welk doel je gaat adverteren. Wat moet de campagne jou uiteindelijk opleveren? In een Facebook of Instagram campagne begin je met het selecteren van een doel. Het Facebook algoritme optimaliseert vervolgens op basis van dit doel.

In onderstaande afbeelding zie je de doelen die in het Facebook advertentieaccount beschikbaar zijn. Wil je meer traffic naar je website? Dan kies je voor de doelstelling ‘verkeer’. Gaat het je meer om de uiteindelijke conversie, zoals bijvoorbeeld een aankoop of een andere belangrijke actie? Dan kies je voor de doelstelling ‘Conversies’. Op deze manier optimaliseert de campagne op de doelstelling die je uiteindelijk wilt behalen.

facebook-ads

 

2. Maak meerdere meetpunten op je website

Zodra je de doelstelling hebt bepaald is het belangrijk om conversiepunten op je website te meten. Dit gebeurd met behulp van de Facebook pixel. De basis pixel die je op alle pagina’s van je website moet plaatsen, meet alle bezoekers die op je website binnen komen. Echter, de pixel meet niet direct belangrijke acties op je websites, zoals het bekijken van een product, het toevoegen van een product aan het winkelmandje, een aankoop of een ingevuld contactformulier.

Door het toevoegen van deze extra meetpunten creëer je een funnel waar de website bezoekers doorheen lopen voordat de uiteindelijke conversie plaatsvindt. De Facebook of Instagram campagne kan op deze belangrijke acties optimaliseren om de beste resultaten te behalen. Maar ook kun je de gegenereerde data gebruiken om het gedrag van de bezoekers op je website te analyseren.

social-ads-tracking

 

3. Selecteer specifieke interesses die aansluiten bij je doelgroep

Eén van de voordelen van het adverteren op Facebook of Instagram zijn de specifieke targeting mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Naast demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht en locatie, is er een mogelijkheid om gedetailleerde targeting op te geven. Dit zijn interesse gebieden of gedrag die bij bepaalde doelgroepen aansluiten. Facebook selecteert dit op basis van duizenden variabelen, zoals de pagina’s die een profiel heeft geliked, bij welke onderwerpen het profiel vaak betrokken is, maar ook eigenschappen van de vrienden van het profiel wordt hierin meegenomen.

Met behulp van deze variabelen bepaald Facebook bij welke interesses of gedrag een profiel het beste aansluit. Zie in onderstaande afbeelding een voorbeeld waarbij voetbalfans wordt gecombineerd met de online shoppers.

facebook-targeting

 

4. Gebruik Retargeting- en Vergelijkbare doelgroepen

Met behulp van de Facebook pixel die op je website is geïnstalleerd, heb je de mogelijkheid om nieuwe doelgroepen aan te maken, zoals retargeting doelgroepen of vergelijkbare doelgroepen. Maak deze alvast aan zodat de doelgroep wordt gevuld en je deze later in je campagnes als targeting kunt gebruiken.

Vergelijkbare doelgroepen

Een andere interessante optie zijn de vergelijkbare doelgroepen. Dit zijn een selectie van profielen die op je bestaande doelgroep lijkt. Ook hier bepaald Facebook dit op basis van veel variabelen die binnen het profiel voor handen zijn. Aan de hand van profiel data, zoals de opgegeven gegevens maar ook de activiteiten van het profiel, zoekt Facebook andere profielen met dezelfde variabelen. Op deze manier breid je de bestaande doelgroep uit met andere profielen die wellicht ook geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Retargeting doelgroepen

Retargeting is het nogmaals bereiken van mensen die je website hebben bezocht maar nog niet de gewenste actie hebben uitgevoerd. Iemand heeft bijvoorbeeld je producten bekeken maar nog niet gekocht. Met retargeting kun je deze bezoekers overhalen als nog een aankoop te doen. Een voorbeeld van een retargeting doelgroep is alle website bezoekers van de afgelopen 30 dagen. Het profiel blijft 30 dagen in de doelgroep. Als het profiel vervolgens nog niet de gewenste actie heeft uitgevoerd verlaat het automatisch de doelgroep. De lengte van de doelgroep is aanpasbaar naar bijvoorbeeld 7 dagen of 60 dagen.

Facebook-Retargeting

 

5. Maak onderscheidende content

Natuurlijk is het goed om bij de concurrent of andere adverteerders inspiratie op te doen voor je eigen content. Maar gebruik altijd eigen, unieke content en probeer je te onderscheiden van de concurrent. Zo onderscheid je je van andere content en valt je advertentie extra op. Maak altijd gebruik van meerdere afbeeldingen, video’s en teksten, en rouleer na verloop van tijd om afwisseling in je content te creëren. Je doelgroep ziet op deze manier niet eindeloos dezelfde advertentie van jou voorbij komen. Optimaliseren op data is verstandig, maar zorg voor voldoende frisse wind in de content die je laat zien.

 

6. Test met dynamische advertentie content

Een mogelijkheid bij het creëren van een advertentie is het gebruiken van dynamische content. Je kunt meerdere afbeeldingen (max. 10), meerdere teksten (max. 5), meerdere kopzinnen (max. 5) en meerdere beschrijvingsregels opgeven (max. 5). Facebook wisselt tussen de opgegeven creaties en optimaliseert na verloop van tijd op de best presterende content. Afbeeldingen en teksten die het beste presteren zullen dan ook meer budget krijgen.

Op deze manier test je binnen één advertentie meerdere, verschillende teksten en afbeeldingen. Een uitstekende optie om snel verschillende content te testen.

 

7. Test A/B met verschillende content en verschillende doelgroepen

Test altijd tussen verschillende doelgroepen en verschillende content. Interesse A kan namelijk veel betere resultaten laten zien dan interesse B. Of een Vergelijkbare doelgroep kan veel beter presteren dan een doelgroep met interesse targeting. Dit geldt ook voor de advertentie content die je gebruikt. Een afbeelding of tekst met een andere insteek kan veel beter presteren dan je huidige advertentie content. Door continu verschillende doelgroepen en content A/B te testen, zorg je er voor dat de resultaten een structurele groei laten zien.

AB-Testing-Facebook-Ads-

 

Conclusie

Door bovenstaande 7 tips voor Facebook en Instagram Advertising toe te passen haal je het maximale uit jouw campagnes. Specifieke targeting, optimaliseren op de juiste doelen en continu A/B testen en optimaliseren zorgen ervoor dat jouw online resultaten via Social Media Advertising een structurele groei laten zien.

Wil je sparren of heb je vragen over deze blog? Stuur me een e-mail, WhatsApp of klik hier om contact op te nemen.